Professor Shinichi Suzuki föddes 1898 och började spela violin som 17-åring. Han intresserade sig för små barn och deras utvecklingsmöjligheter och hans metod finns idag över hela världen.
Suzuki kallade sin metod för modersmålsmetoden och den bygger på samma principer som när ett litet barn lär sig sitt modersmål, dvs konstant lyssnande och repetition, kärleksfull korrigering och beröm.
Förälderns roll består i att hela tiden vara närvarande, när barnet har sina lektioner, tränar, osv. På så sätt kan man hela tiden hjälpa till med att stötta, berömma och ibland korrigera.
Samarbetet mellan barn, förälder och lärare är mycket nära och är de tre hörnstenarna Suzukimetoden bygger på. Det finns ett antal böcker att läsa om Suzukimetoden om du vill veta mera. Se också sidor (på engelska) från International Suzuki Association: Suzukimetoden
Informationsblad Suzukiföreningens värdegrund
Suzukipedagogikens 13 byggstenar
BYGGSTENAR Suzuki
Vem kan lära sig spela?
Alla barn!! Ju tidigare desto bättre!!
Barnen börjar med rytmik när de är 3-4 år gamla. Här får de lära sig grunderna i Suzukimetoden. De lär sig lyssna och härma, sjunga sånger, klappa takter, mm. Detta används senare i instrumentalundervisningen där de får lära sig spela vissa av dessa stycken.
Från 4-6 år erbjuder vi undervisning i:
- violin
- cello
- viola
- piano
- tvärflöjt
- gitarr
All instrumentalundervisning sker individuellt och i grupp. Efterhand barnen avancerar utökas speltiden. Vi har även tre orkestrar som barnen kan spela i beroende på ålder och hur långt man kommit.
Vi arrangerar många konserter och barnen får tidigt lära sig framträda inför stora och små grupper.
För vidare information, kontakta:
Göteborgs Suzukiförening
Mail: info@suzukigbg.se